maandag 30 april 2012

SoVa (Sociale Vaardigheden) trainen...


Het is vaak moeilijk om als persoon met autisme tegen mensen te praten of om naar ze te luisteren.
Daarom is het interessant om hierop te oefenen samen met het kind.

Voorbeelden:

* Je vraagt een kind om iets te vertellen over het afgelopen weekend, hierbij stel je zelf open vragen.
Wat? Waar? Wanneer? Wie? Hoe?
Daarna vertel jij zelf iets over een activiteit uit jouw weekend. Als jouw verhaal ten einde is, kan je vragen of het kind kan vertellen wat jij dit weekend hebt gedaan.

* Tekenen van een droom-eiland. Neem een groot stuk wit papier en kleurtjes. Laat het kind zijn of haar droom-eiland tekenen, neem zelf deel. Als de tekening bijna af is, laat je het kind zijn of haar dromen vertellen. Zorg voor wat inlevingsvermogen en probeer samen fantasie te gebruiken. Stimuleren van verbeelding...

* Samen muziek maken. Het is spelen, genieten en leren tegelijk. Het geeft structuur en beweging. Daarnaast is het een sociale bezigheid. Het nodigt uit tot interactie en vraagt erom je te verbinden met de anderen om je heen. Muziek kan gebruikt worden als communicatiemiddel. Het is een leuke oefening om in groep uit te voeren. Maak gebruik van muziekinstrumenten, hun stem, handen, voeten, ...


Dit zijn slechts enkele voorbeelden, indien jullie zelf aanvullingen hebben, zijn deze telkens van harte welkom...







6 opmerkingen:

  1. Het,
    Dit zijn hele mooie voorbeelden en niet alleen maar voor kinderen met autisme.
    Vele ouders zouden dit ook kunnen/moeten toepassen.
    Ben er zeker van dat jij dit met volle overgave doet bij de kindjes waar je werkt.
    Doe zo verder meid echt super.
    Groetjes sonia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel sonia,
    het is inderdaad de bedoeling om dit toe te passen op mijn werk.
    Ik neem dan ook deel aan de Sociale Vaardigheidstrainingen die worden gegeven op het werk. Heel leerrijk als je observerend en actief deelnemend te werk gaat.

    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi,

    graag zou ik een voorbeeld toevoegen uit mijn eigen ervaring.

    Op mijn werkplaats werken we wekelijks met de kinderen in een snoezelruimte. Wanneer we in deze ruimte werken, gaat het vooral om ontspanning voor de kinderen. Zo kunnen ze even weg zijn van alle drukte om hen heen. We proberen met hen te praten over wat hen soms teveel wordt. We merken na een aantal sessies dat sommige kinderen hier positief op reageren en er steeds langere gesprekken kunnen gevormd worden.

    Mvg,
    Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Louise,

    ik wil je bedanken voor deze mooie aanvulling bij het thema.

    mvg

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste Bloggers,

    Indien iemand nog aanvullingen heeft op dit thema, zijn alle ideeën van harte welkom.

    Vele groetjes
    Birgit

    BeantwoordenVerwijderen